Przedsiębiorca, który prowadzi usługi hotelarskie, ponosi odpowiedzialność za rzeczy wniesione i pozostawione przez gości. Dotyczy to zarówno przedmiotów skradzionych, zniszczonych, jak i zagubionych, a straty finansowe mogą wynieść nawet 100-krotność ceny noclegu. Warto zatem poznać swoje obowiązki i zadbać o odpowiednie zabezpieczenia.
Właściciel hotelu i jego obowiązki

W wielu przypadkach zdarza się, że hotelarze zabezpieczają się, wywieszając w recepcji informację o braku odpowiedzialności hotelu za rzeczy, które nie zostały zdeponowane w sejfie. W świetle prawa taki komunikat nie zwalnia jednak z obowiązku wypłaty odszkodowania w wypadku kradzieży lub zagubienia wniesionych przez gości przedmiotów. Zasady te reguluje bowiem kodeks cywilny. Właściciele hoteli powinni być świadomi swojej odpowiedzialności za rzeczy pozostawione przez gości w pokojach hotelowych oraz w innych miejscach na terenie hotelu.
Co uznaje się za rzeczy wniesione? Jest to szeroka kategoria, do której zalicza się bagaż oraz cały ekwipunek gościa, który znajduje się w pokoju hotelowym, w miejscu wskazanym do jego przechowania lub został przekazany obsłudze. Odpowiedzialność zaczyna się w chwili wejścia gościa do hotelu ze wspomnianymi przedmiotami lub oddania ich pracownikowi, np. bagażowemu.
Odpowiedzialność hotelu za bagaż gości
W praktyce prawo to obowiązuje nawet przed rozpoczęciem doby hotelowej. Na przykład w sytuacji, gdy gość zjawia się wcześniej i do czasu odbioru kluczy zostawi bagaż we wskazanym schowku. Analogicznie sytuacja wygląda również wtedy, gdy po wymeldowaniu gość czeka np. na transport w poczekalni. Warto jednak zabezpieczyć się umową przechowania na wypadek, gdy klient przesyła swoje rzeczy na kilka dni przed pobytem lub nie odbiera ich przez dłuższy okres. To pozwoli uniknąć wypłaty odszkodowania w podobnych sytuacjach.
Może Cię zainteresować: Zamek magnetyczny – nowoczesne i komfortowe rozwiązanie dla Twojego mieszkania i biura
Ile trzeba zapłacić?
Hotel nie zawsze musi jednak wypłacić równowartość skradzionych, zniszczonych lub zagubionych rzeczy gości. Prawo limituje bowiem kwotowo taką odpowiedzialność. Względem jednego gościa mówi się o wartości równej stukrotności należności za jedną dobę. W przypadku jednej rzeczy limit wynosi 50-krotność tej kwoty. W zależności od cenników odszkodowania będą zatem różne. Przykładowo, jeśli za nocleg w obiekcie trzeba zapłacić 460 euro, to maksymalna odpowiedzialność względem jednego gościa wyniesie 46 tys. euro i 23 tys. euro względem każdej rzeczy. W przypadku, gdy klient nocuje w pokoju kilkuosobowym, cenę noclegu należy podzielić przez liczbę korzystających z niego osób.
Sprawdź, czy warto kupić sejf w markecie?

Tanie hostele nie zawsze zapłacą
Biorąc pod uwagę powyższe obliczenia, trzeba zwrócić uwagę, że nie każdy hotelarz wypłaci swoim klientom równowartość poniesionych przez nich strat. W przypadku, gdy 3-osobowy pokój kosztuje 120 zł za noc, a jednemu z przebywających w nim gości zostanie skradziony zegarek o wartości 2,5 tys. zł, właściciel zostaje zobowiązany do pokrycia kosztów w wysokości 2 tys. zł.
Sejf w pokoju ogranicza wysokość odszkodowania
W tym miejscu warto również wspomnieć, że sejf hotelowy ogranicza odpowiedzialność właściciela hotelu co do wypłaty odszkodowania za skradzione lub uszkodzone rzeczy, których gość nie umieścił w przeznaczonym do tego miejscu. Dlatego też należy zawsze informować klientów o możliwości i korzyściach wynikających z użycia tego zabezpieczenia. Sejf hotelowy to jedno z najważniejszych zabezpieczeń, które minimalizuje ryzyko kradzieży.
Przeczytaj drugą część artykułu: Odpowiedzialność hoteli za rzeczy zostawione przez gości, cz. 2
