Przedsiębiorca prowadzący usługi hotelarskie ponosi odpowiedzialność za rzeczy wniesione i pozostawione przez gości. Dotyczy to zarówno przedmiotów skradzionych, zniszczonych, jak i zagubionych, a straty finansowe mogą wynieść nawet 100-krotność ceny noclegu. Warto zatem poznać swoje obowiązki i zadbać o odpowiednie zabezpieczenia.
Właściciel hotelu i jego obowiązki

W wielu przypadkach zdarza się, że hotelarze zabezpieczają się, wywieszając w recepcji informację o braku odpowiedzialności hotelu za należące do gości rzeczy, które nie zostały zdeponowane w sejfie. W świetle prawa taki komunikat nie zwalnia jednak z obowiązku wypłaty odszkodowania w wypadku kradzieży lub zagubienia wniesionych przez gości przedmiotów. Zasady te reguluje bowiem kodeks cywilny. Właściciele hoteli powinni być świadomi swojej odpowiedzialności za rzeczy pozostawione przez gości w pokojach hotelowych oraz w innych miejscach na terenie hotelu.
Co uznaje się za rzeczy wniesione? Jest to szeroka kategoria, do której zalicza się bagaż i cały ekwipunek gościa, który znajduje się w pokoju hotelowym, w miejscu wskazanym do jego przechowania lub został przekazany obsłudze. Odpowiedzialność zaczyna się w chwili wejścia gościa do hotelu ze wspomnianymi przedmiotami lub oddania ich pracownikowi, np. bagażowemu.
Podstawy prawne odpowiedzialności hotelu
Odpowiedzialność hotelu za bagaż gości
Artykuł 846 kodeksu cywilnego precyzyjnie określa odpowiedzialność hotelu za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez gości. Odpowiedzialność ta jest nierozerwalnie związana z zarządzaniem hotelem i obejmuje wszystkie rzeczy pozostawione przez gości, zarówno w pokojach hotelowych, jak i w innych miejscach na terenie obiektu.
Wyjątki od tej reguły dotyczą sytuacji, w których uszkodzenie lub utrata wynikła z winy gościa, osoby mu towarzyszącej, działania siły wyższej lub z właściwości rzeczy. Warto pamiętać, że zgłoszenie utraty lub uszkodzenia rzeczy powinno być dokonane niezwłocznie po zauważeniu usterki lub utraty.
Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie Cywilnym, rzeczami wniesionymi są te, które znajdują się w hotelu lub poza nim, a zostały powierzone prowadzącemu hotel lub osobie przez niego zatrudnionej. Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w hotelu przez gości jest uregulowana we wspomnianym przepisie i nie może być wyłączona np. w regulaminie hotelu.
Warto rozważyć wykupienie ubezpieczenia, które pokryje ewentualne roszczenia związane z utratą lub zniszczeniem rzeczy gości. Ubezpieczenie może również stanowić argument marketingowy, podkreślający bezpieczeństwo i dbałość o interesy klientów.
Ile trzeba zapłacić?
W praktyce prawo to obowiązuje nawet przed rozpoczęciem doby hotelowej. Na przykład w sytuacji, gdy gość zjawia się wcześniej i do czasu odbioru kluczy zostawi bagaż we wskazanym schowku. Analogicznie sytuacja wygląda również wtedy, gdy po wymeldowaniu gość czeka np. na transport w poczekalni. Warto jednak zabezpieczyć się umową przechowania na wypadek, gdy klient przesyła swoje rzeczy na kilka dni przed pobytem lub nie odbiera ich przez dłuższy okres. To pozwoli uniknąć wypłaty odszkodowania czy skutków prawnych w podobnych sytuacjach.
Może Cię zainteresować: Zamek magnetyczny – nowoczesne i komfortowe rozwiązanie dla Twojego mieszkania i biura
Hotel nie zawsze musi jednak wypłacić równowartość skradzionych, zniszczonych lub zagubionych rzeczy gości. Prawo limituje bowiem kwotowo taką odpowiedzialność. Względem jednego gościa mówi się o wartości równej stukrotności należności za jedną dobę. W przypadku jednego przedmiotu limit wynosi 50-krotność tej kwoty. W zależności od cenników odszkodowania będą zatem różne. Przykładowo, jeśli za nocleg w obiekcie trzeba zapłacić 460 euro, to maksymalna odpowiedzialność względem jednego gościa wyniesie 46 tys. euro i 23 tys. euro względem każdej rzeczy pozostawionej w hotelu. W przypadku, gdy klient nocuje w pokoju kilkuosobowym, cenę noclegu należy podzielić przez liczbę korzystających z niego osób.
Sprawdź, czy warto kupić sejf w markecie?

Tanie hostele nie zawsze zapłacą
Biorąc pod uwagę powyższe obliczenia, trzeba zwrócić uwagę na to, że nie każdy hotelarz wypłaci swoim klientom równowartość poniesionych przez nich strat. W przypadku, gdy 3-osobowy pokój kosztuje 120 zł za noc, a jednemu z przebywających w nim gości zostanie skradziony zegarek o wartości 2,5 tys. zł, właściciel zostaje zobowiązany do pokrycia kosztów w wysokości 2 tys. zł.
Sejf w pokoju ogranicza wysokość odszkodowania
W tym miejscu warto również wspomnieć, że sejf hotelowy ogranicza odpowiedzialność właściciela hotelu co do zapłaty odszkodowania za skradzione lub uszkodzone rzeczy, których gość w trakcie pobytu nie umieścił w przeznaczonym do tego miejscu. Dlatego też należy zawsze informować klientów o możliwości i korzyściach wynikających z użycia tego zabezpieczenia. Sejf w pokoju to jedno z najważniejszych zabezpieczeń, które minimalizuje ryzyko kradzieży, uszkodzenia bądź zaginięcia cennych przedmiotów gości.
Jeśli zaś pokoje w obiekcie nie są wyposażone w sejfy, to poleca się korzystać z usługi hotelowej, jaką jest depozyt. Umieszczony w recepcji zestaw skrytek depozytowych albo sejf antywłamaniowy jest wtedy przeznaczony do przechowywania rzeczy wartościowych, które zostały wniesione przez gości hotelu.
Przeczytaj drugą część artykułu: Odpowiedzialność hoteli za rzeczy zostawione przez gości, cz. 2
