Gdzie trzymać zapasowe klucze, których nie chcemy zgubić? Jak przechowywać klucze do pomieszczeń i szaf biurowych, które powinny być pilnie strzeżone?
Czy sejf to dobre miejsce do przechowywania kluczy? Z pewnością tak – świadczy o tym chociażby szeroki wybór sejfów dedykowanych tylko i wyłącznie kluczom! Przyjrzyjmy się temu, w jaki sposób chronić klucze w biurze i domu.
Sejfy na klucze – możliwe rozwiązania
Klucze to dość wrażliwy element bezpieczeństwa. Dają dostęp do konkretnych miejsc czy schowków, a ich utrata może narazić firmę czy nawet dom prywatny na niemałe straty. Sejfy na klucze różnią się między sobą kilkoma zmiennymi:
- pojemnością – od małych skrzyneczek na kilka kluczy po większe szafy mieszczące kilkadziesiąt, a nawet kilkaset kluczy,
- mechaniką zamykania – proste sejfy zamykane na klucz, sejfy zamykane na mechaniczny zamek szyfrowy, sejfy zamykane elektronicznie – za pomocą klawiatury, karty czy nawet biometrii, depozytory kluczy zabudowane w sejfie, przeznaczone do przechowywania kluczy o szczególnym znaczeniu.
- klasą bezpieczeństwa – najczęściej S1 bądź S2 (Norma Europejska PN-EN 14450), która gwarantuje ochronę przedmiotów wartościowych.
Klucze w biurze – serwerownia i klucze użytkowe
Czy warto zainwestować w sejf na klucze w biurze? Zdecydowanie! W takim sejfie warto trzymać klucze odpowiadające za dostęp do szaf z dokumentami poufnymi, danymi osobowymi i innymi wrażliwymi danymi oraz miejsc, które powinny być szczególnie chronione (np. biurowa serwerownia). Sejf na klucze w biurze zapewnia nie tylko należytą kontrolę, ale również pozwala utrzymać wśród nich porządek. Na szczególną uwagę – zwłaszcza w dużych firmach – zasługują sejfy z wbudowanym zapisem godziny wyjęcia i włożenia danego klucza do sejfu. Pozwalają one na precyzyjną kontrolę dostępu do kluczy i monitoring tego, kiedy dany klucz był użytkowany, a jeśli sejf ma dodatkowo zamek oparty o biometrię bądź kartę z kodem lub tag NFC, również informację na temat tego, kto zabrał dany klucz bądź klucze (system wiąże otwarcie szafki z wyjęciem bądź odwieszeniem konkretnego klucza).
Jeszcze wyższą klasę urządzeń do systemów zarządzania kluczami w biurze stanowią depozytory kluczy z możliwością zarządzania skrytką zdalnie. Tego typu urządzenia pozwalają na zapewnienie pełnego bezpieczeństwa i kontroli oraz obiegu kluczy w czasie rzeczywistym, z wyłączeniem czynnika ludzkiego, który przecież bywa zawodny. Ciekawym rozwiązaniem, które znajdzie zastosowanie w firmie, jest też system 2 w 1 – depozytor kluczy wbudowany w sejf ze skrytkami.
Klucze w domowym sejfie
Jeśli posiadamy – jak osoba prywatna – klucze, które warto zabezpieczyć, to nie ma potrzeby zakupu specjalnych skrzynek sejfowych z przeznaczeniem na kilka czy kilkanaście kompletów kluczy. Wystarczy zwykły sejf na dokumenty, w którym umieścimy klucze w torebce bądź pudełku. W takim sejfie domowym zdecydowanie warto trzymać zapasowe klucze do mieszkania (oraz kartę umożliwiającą dorobienie kluczy, jeśli posiadamy zamek z takim zabezpieczeniem). Oczywiście pamiętaj, by klucze nie były w żaden sposób podpisane – a przynajmniej nie wprost. Zwłaszcza, jeśli schowasz w sejfie klucze do domku na wsi czy samochodu.
Dowiedz się, w jaki sposób przechowywać kosztowności.
Kluczy do sejfu nie trzymaj w sejfie!
Oczywiście są klucze, których w sejfie trzymać się nie powinno – to klucze do samego sejfu (w tym również klucz odblokowujący sejf elektroniczny). Siłą rzeczy można pozbawić się w ten sposób możliwości otwarcia sejfu, jeśli na co dzień używane klucze po prostu zostaną zagubione. Gdzie zatem trzymać klucze od sejfu? W przypadku sejfu domowego dość bezpiecznym rozwiązaniem jest umieszczenie klucza w skrytce bankowej bądź w innym mieszkaniu, którego nie będzie można powiązać wprost z naszym mieszkaniem. Najbardziej optymalnym zaś rozwiązaniem jest nabycie sejfu, który zastosowania klucza po prostu nie wymaga.
Zobacz też: